Czy wynajem długoterminowy się opłaca?

wynajem długoterminowy samochodu

Coraz częściej producenci samochodów aby zwiększyć sprzedaż oferują swoim klientom wynajem długoterminowy czyli odmianę leasingu konsumenckiego. Od lat problemem polskiego rynku samochodów jest niska sprzedaż nowych samochodów. Klienci wolą kupować używane samochody z importu. Nie da się ukryć, że sam jestem entuzjastą takich zakupów.

Możliwość korzystania z nowego samochodu i częsta wymiana na nowszy model wydaje się być jednak bardzo kusząca. Zwłaszcza jeżeli producenci obiecują nowe auto za nieduże pieniądze. Temat mnie zainteresował na tyle, że postanowiłem sprawdzić czy to faktycznie się opłaca.

Tego typu wynajem oferują m.in. grupa volkswagena (vw, skoda, audi), hyundai, opel i zapewne inni producenci pójdą wkrótce w ich ślady. Do celów porównawczych wykorzystam ofertę opla, a to dlatego, że to moja ulubiona marka samochodów.

 

Założenia:

Samochód: Opel Astra wersja Enjoy z silnikiem benzynowym 1.4 Turbo MT6 125KM, cena katalogowa brutto 75000 zł

Opłata wstępna: 10%

Okres użytkowania: 36 miesięcy

Przebieg: 30 tys km rocznie, zwykle podstawowa oferta oparta jest na przebiegu 20 tys rocznie. Czy to dużo? Musisz ocenić sam: 20 tys / 12 miesięcy = 1666 km miesięcznie / 4 tygodnie = 416 km tygodniowo / 5 dni roboczych = 83 km dziennie. Jeżeli dojeżdżasz do pracy więcej niż 20 km, może to być za mało. Ja w tygodniu nie korzystam dużo z auta, ale za to w weekendy odbywam długie podróże.

Koszty dodatkowe: Przegląd 30 tys km w serwisie opla wynosi 489 zł, jest on konieczny aby utrzymać gwarancję. Ubezpieczenie OC + AC, komplet opon zimowych (ich wymiana) i przeglądy gwarancyjne samochodu to kolejne koszty. Poza paliwem, to są największe koszty z jakimi trzeba się liczyć. Możesz dokonać zakupu ubezpieczenia i opon we własnym zakresie i tutaj ceny mogą być różne dlatego nie uwzględniam ich w kalkulacji.

 

Obliczenia:

wynajem długoterminowy samochodu

No dobrze, przejdźmy teraz do analizy:

 

Kredyt – czyli zakup na raty.

W założeniach do kredytu jest prowizja 4,99% i oprocentowanie 5,99%. Dane te pochodzą z oferty popularnego kredytu samochodowego Getin Banku. Możliwe jest znalezienie kredytu na korzystniejszych warunków kredytowania, ale postanowiłem wybrać kredyt, który masz największą szansę mieć i przeciętne warunki kredytowania.

Przy kredycie zakładamy nabycie samochodu w określonym czasie spłacając comiesięczne raty. Skoro przyjąłem 36 miesięcy użytkowania, zakładam spłatę samochodu w tym czasie.

Kosztem będzie nie tylko zakup samochodu, ale także prowizja, oprocentowanie, ubezpieczenie, opony oraz przeglądy samochodu. Przegląd i serwis w celu utrzymania gwarancji w oplu jest co 30 tys km, czyli przy założonych przeze mnie planowanej ilości kilometrów, co roku.

W sumie koszty wyniosły 86.569,68 zł. Korzyścią jest to, że po 3 latach dysponujesz samochodem, który będzie o wartości ok 40.000 zł. Jeżeli odejmiesz od ww kosztów, wartość samochodu, w ciągu 3 lat auto kosztuje 46.569,68 zł.

 

Driveplan – czyli wynajem długoterminowy.

Tutaj sprawa jest już znacznie prostsza. Poza wpłatą 10% wartości auta, mamy tylko miesięczne raty. Przy wybranym przeze mnie aucie opłata miesięczna brutto wynosi 950,79 zł. I w zasadzie poza kosztami, które świadomie pominąłem nie ma innych opłat. W kwocie opłaty jest też wliczony koszt przeglądów.

Opłata wstępna i suma wszystkich rat wynosi 41728,44 zł w ciągu 3 lat.

W zamian za niską ratę, oddajemy auto dealerowi na koniec umowy.

 

Gotówka – czyli zakup z jednorazową płatnością.

Najprostsza forma korzystania z auta, ale wymagająca posiadania dużych środków pieniężnych. Jedynym dodatkowym kosztem jest koszt przeglądów serwisowych.

Tak więc auto kosztuje 76.467,00 zł co po potrąceniu wartości auta na koniec daje koszt 36.467,00 zł w okresie trzyletnim.

 

Jak wynika z porównania, najdroższą opcją jest kredyt, a najtańszą oczywiście zakup za gotówkę. Korzystanie z driveplan wypada w tym porównaniu jako wartość pośrednia. Driveplan jest droższy o 5.261,44 zł od zakupu gotówkowego, ale o 4.841,24 zł tańszy od kredytu.

 

Driveplan oferuje także możliwość wliczania w ratę miesięczną koszt ubezpieczenia oraz opon zimowych, ich wymiany i składowania. Spójrzmy zatem jak będzie wyglądać porównanie jeżeli uwzględnimy te dodatkowe koszty.

wynajem długoterminowy samochodu

Rata driveplan wzrosła nam w tym przypadku o 274,29 zł. Jest droższy o 8.355,88 zł od zakupu gotówkowego, ale o 1.746,80 zł tańszy od kredytu.

 

Podsumowanie.

Osobiście nie jestem zwolennikiem kupowania samochodu na kredyt czy leasing jeżeli nie będzie on na siebie zarabiał. Stąd nie popieram korzystania z leasingu konsumenckiego czy wynajmu długoterminowego. Nie jestem także zwolennikiem nabywania nowego samochodu na użytek prywatny o czym pisałem już w jednym z poprzednich postów (kliknij aby go przeczytać).

Jeżeli jednak chcesz korzystać z nowego samochodu, a nie dysponujesz gotówką, wynajem długoterminowy jest dobrym rozwiązaniem. Przemawiają za tym ponoszone w trakcie użytkowania koszty. W praktyce płacisz tylko za utratę wartości samochodu w okresie, w którym z niego korzystasz. A to moim zdaniem uczciwe rozwiązanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *